Friday, May 24, 2013

Manisnya Cinta Cikgu

Di saat2  dah nak last week belajar untuk most kawan2 seperjuagan ku dimana minggu ini juga final draft report our final yaer project harus di'submit yang aku sendiri pon baru start 30% kan..dan juga presentation projek2 yang akan datang..semua akan selesai dalam minggu ini juga...uwaa walaupun aku sedar akan hakikat yang aku dan classmate ku bakal kurang tidur tapi percayalah itulah saat2 yang korang akan rindui tau..aku rasa aku paling rindu study kat kafe cubic kot..dulu masa tahun 3 itulah rumah kedua kami..siap bawak makan and termos aku yang aku selalu bawak air nescafe..tapi semester ini paling jarang nak jejak sana maybe sebab subjek yang critical tu tak banyak makanya kalau pergi pon maybe dalam sebulan 2 or 3 kali je...


wah aku lak macam nak nangis bila tulis post ni...ok2 actually aku tulis post ni sebab aku baru lega dapat siapkan kerja aku yang aku tak tidur siapkan..so bila kerja dah siap dan group member pon berpuas hati makanya aku nak treat diri sendiri dengan meluahkan kegembiraanku di blog ku a.k.a my diary also.. pas post ni aku sambung balik kerja PSM aku..kira ni selingan lah...

ok aku melalut lagi..suka hati lah kan..bukannya blog ni ada format kan kalau terpesong haha..ok berkenaan tajuk diatas tu aku mix up dengan situasi..aku rasa ramai juga yang sudah tahu yang aku bekerja part time sebagai guru tuisyen untuk menampung kos kehidupan yang semakin meningkat lebih-lebih lagi aku yang tidak mengambil pinjaman dan tak dapat biasiswa  dan aku juga bukan melalui kehidupan seperti di drama dimana anak orang kaya yang boleh dapat apa yang diorang nak kan...total nonsense sebab aku rasa ramai kawan2 aku yang anak dato' ngn tan sri yang sangat humble ok...drama memang suka menipu orang..

Pada mulanya niat aku untuk bekerja pada awal tahun lepas apabila aku rasa sudah sampai masa untuk aku cari effort untuk cari duit memandangkan business baju aku tidak berapa rancak kerana kekurangan modal dan juga mungkin kurang masa untuk ulang alik ke pos laju hantar barang maka menjadi guru iaitu memberi dan mengajar budak2 menjadi pilihan...awal2 dulu bayaran yang aku ambil tidak lah banyak sebab aku masih baru dan kurang pengalaman..lagipon aku sedar status aku masih student..ketika itulah masa malam weekdays aku dah terisi dan ketika itu juga aku mula menghargai masa...8-10mlm bekerja..lepas tu sambung study kat cubic sampai pukul 1...masa tu orang cakap " tak busy ke?tak penat ke?" bohong la kalau aku cakap tak penat...tapi alhamdulillah result aku naik sejak bekerja ni...

Kemudian bila sepanjang tahun 2012 bekerja sebagai personal tutor maka aku beralih arah kepada mengajar di pusat tuisyen..aku tak di'offer tapi aku usaha cari ok  noks...sebab apa?sebab masa akhir tahun lepas masa cuti akhir tahun anak2 didik aku diorang kata tak nak tuisyen masa cuti maka 2 bulan la aku menggangur..bila da masuk awal tahun ni aku bertanya mereka sudah pon ada guru baru...maka aku mula kelam kabut mencari kerja baru..hari2 aku search online jobs..ada juga kawan yang offer kat aku..alhamdulillah Allah buka pintu rezeki aku..aku diterima sebagai guru tuisyen fizik di pusat tuisyen di cheng..lebih kurang 15 minit dari rumah sewa ku..masuk hari ni aku da hampir 3 bulan bekerja di situ dan aku juga di'offer untuk mengajar subjek lain atas prestasi aku...walaupun penat tapi aku happy dengan kerja aku..bukan senang nak kasi orang paham..so masa tu aku memang sangat pahamlah kerjaya seorang guru ni..

Paling terharu bila dapat hadiah hari guru dari salah seorang student aku..terharu okay!!sebab aku tak pernah pon rasa yang aku ni cukup bagus untuk jadi cikgu yang baik.. masa masuk kelas pon memang aku susah nak ingat nama budak2 ni..ramai kot student..so dalam masa 2 bulan gak la baru leh sikit2 hafal nama budak2 ni,..

Tapi bab nak mengajar ni paling perit sebenarnye bila dah kena kat budak sekolah rendah..mungkin diorang tak tahu lagi tujuan diorang nak belajar so memang payah sangat nak bagi diorang senyap dan serius..kalau budak2 yang nak exam macam UPSR PMR SPM memang diorang datang sebab nak skor kan..masa tu aku rasa yang setiap kali aku jerit rambut aku naik uban sehelai haha..so no wonder la banyak dak2 pandai cepat beruban kan..ok tu bukan fakta..

Dan aku juga pernah dengar yang kalau kita mengajar dengan niat ikhlas insyaAllah rezeki kita murah..yela sebab kita bagi ilmu kat mereka kan..so mereka dapat manfaat kan..dan jika mereka2 ni sebarkan pon dapat pahala kan..so thats why ramai kawan2 aku yang anak cikgu ni pandai2 belajar sampai ke overseas lah kau..harap2 juga kerja partime aku ni mendapat keberkatan dan dapat hindarkan aku dari segala sifat riak dan boros bila bergaji nanti...

Bawah ni saje sekadar sharing2 piccas sepanjang disana..

with the cute adreena natasya and handsome boy hasri

sesi spelling with budak2 darjah 5

apa ni?oh terharu sungguh drg letak ni okay..

nak wat 'act' ngn file tulis cikgu adlin kan hahah

ni lah isi kandungan dalam beg tersebut..regardless of the price n item..its sentimental value is  super priceless..





InsyaAllah kalau tak ada aral akan ku teruskan jua dengan business busana muslimah ku juga..I have loads of super nice sketches in my head right now thats just waiting to be burst out..














No comments: